Sabtu, 04 Agustus 2018

Tugas Membuat Laporan "Kahamilan lan Kalairan" Bahasa Jawa Kelas X SMAN 1 Genteng 2015/2016


ATUR PAWACA


 

            Puji syukur kita aturaken dhumateng ngarsanipun Gusti Ingkang Maha Asih, bilih ingkang sampun maringi rahmat lan hidayahipun dhumateng kita sedaya. Sahingga, kita saged ngrampungaken makalah ingkang dipun kangge pawulangan Bahasa Jawa.

            Makalah menika dipuntunjuaken kagem nambah wawasan babagan tradhisi ing Tanah Jawa, salah setunggalipun yaiku upacara kahamilan utawa mbobot lan kalairan miturut tata cara utawi adat kejawen. Upacara kahamilan lan kalairan iku salah sawijine saking tradhisi Jawa ingkang paling asring dipunlaksanakaken ing masyarakat Jawa, bilih kanthi tujuan menika kula bakal nerangaken ing makalah menika bab upacara kahamilan lan kalairan miturut tata cara Jawa. Wonten makalah babagan punika, kita ngrampungaken miturut bab piwulangan ingkang dipun aturan saka ajaran Bahasa Jawa.

            Pungkasaning atur, mugi-mugi makalah menika saged bikak “jendela wawasan” sinten kemawon ingkang maos makalah menika. Kita sedaya dipun ndamel makalah, ingkang kemampuan kita. Kita mangertos menawi makalah punika mboten tansah sae. Amergi punika kita dipun nyuwun kritik lan saran sedaya ingkang kagungan sifat mbangun.

            Cekap semanten kita aturaken matur nuwun dhumateng sedaya pihak ingkang sampun kagungan peran serta wonten penyusunan makalah menika wiwit awal ngantos ing pungkasan. Mugi-mugi Allah SWT maringi ridho ing sedaya usaha kita.

Genteng, 20 Mei 2016


Panyerat          

DAFTAR ISI
 

Sampul ........................................................................................................................................i
Atur Pawaca ...............................................................................................................................ii
Daftar Isi ...................................................................................................................................iii
Bab I : Pendahuluan ...................................................................................................................1
A. Latar Belakang ..........................................................................................................1
B. Rumusan Masalah .....................................................................................................2
C. Tujuan .......................................................................................................................2
 D. Manfaat .....................................................................................................................2
Bab II : Isi ..................................................................................................................................3
Bab III : Panutup/Dudutan .........................................................................................................5
A. Dudutan .....................................................................................................................5
B. Saran ..........................................................................................................................5
Daftar Pustaka ...........................................................................................................................iv
Lampiran ....................................................................................................................................v


BAB I
“Pendahuluan”

A. Latar Belakang

            Masyarakat Jawa urip ing njero lingkungan sing adat istiadate isih kenthel. Adat istiadat suku Jawa isih asring digunaake ing saben kagiyatan ing tengah-tengahing masyarakat. Lan uga meh kabeh ing saben mangsa ing saben kagiyatan masyarakat. Contone, wiwit mangsa-mangsane kahamilan utawa meteng nganti kematian utawa kepaten. Adat istiadat iki isih digunaake lan diterapake ing saben kagiyatane.
            Masyarakat suku Jawa iku masyarakat sing cacah populasine utawa penduduke paling akeh ing Indonesia. Cacahe nganti setengah saka kabeh penduduk utawa populasi kang manggon ing Indonesia.
            Asal tekane Suku Jawa ana ing Provinsi Jawa Tengah, Jawa Timur, lan Daerah Istimewa Yogyakarta. Kabeh kagiyatan kauripan masyarakate ora bisa ucul saking adat istiadat kang wes dipercaya sakat biyen.
            Adat istiadat iki yaiku budaya lan kabiasaan sing wis turun temurun saking nenek moyang sing dilakoni dening masyarakat Jawa. Ora mung iku, ing masyarakat Jawa wis dadi kuwajiban nglakoni kagiyatan iku. Kabeh usaha bakal dilakoni supaya bisa nglakoni adat istiadat iki.
            Kanggo sabagian masyarakat sing ora nglakoni utawa mulai ninggalake adat istiadat iki, dinggep uwong sing ora wajar. Ora mung iku, biasane uwong iku narima omongan ala teko masyarakat sakitare.
            Akeh adat istiadat sing ana iku kasumber saka kapercayane nenek moyang saka masyarakat Jawa lan ora kasumber saka agama, utamane agama islam, kang dadi agama sing akeh dirangkul dening masyarakat Jawa.
            Saka tekan iku mau, akeh masyarakat Jawa sing mulai ninggalaken ritual adat sing ana ing masyarakat Jawa iki. Amarga, miturute akeh sing ana ing adat istiadat suku Jawa iki kang ora cocok karo ajaran agama islam.
            Kaya kang wis kasebutake ing ndukur mau, kaleksanaane adat istiadat suku Jawa iki ana ing akeh aspek kauripane manungsa. Adat istiadat iki kawiwit sakat teko njero wetenge wong wadon kang meteng, nganti mati utawa kepaten. Adat istiadat iki isih ngikuti.



B. Rumusan Masalah

1.        Apa kang nyebabake akeh masyarakat Jawa mulai ninggalaken adat istiadat iki ?
2.        Kepriye numbuhake rasa welas marang budaya dening masyarakat kang mulai ninggalaken adat istiadat Jawa iki ?
3.        Kepriye carane ngaubah pola pikire masyarakat kang ala tumrap adat istiadat iki ?
C. Tujuan
1.        Kanggo manuhi kuwajiban tugas saka Bapak Bagus
2.        Bisa mangerteni adat istiadat Jawa
3.        Bisa nuwuhaken rasa welas marang budaya dening generasi panerus
4.        Bisa ngaubah pola pikire masyarakat Jawa kang mulai ninggalake adat istiadat Jawa
5.        Bisa ngalestareake adat istiadat Jawa
D. Manfaat
1.        Nambah wawasan budaya Jawa
2.        Sarana kanggo ngenalaken budaya Jawa dumateng generasi penerus bangsa













BAB II
“ISI”
Kabeh uwong mesti nganggep wong wadon sing meteng kudu dijaga supaya ora kedaden hal-hal ala sing katimpa marang wadon meteng mau lan calon bayi kang ana ing njero weteng, supaya diwenehi kapenakan wayah ngalahirake emben. Suku Jawa uga anduweni kapercayan kaya iki.
Wayah wadon suku Jawa meteng, wadon iku bakal dijaga temenan supaya ora kedaden hal-hal ala sing katimpa. Gawe mujudake panjagan iku mau, masyarakat suku Jawa nganaake kagiyatan kaya sajenis slametan. Slametan iki dilakoni peng pindo wayah meteng mau. Sing pertama, wayah umur 3 ulan kang biasa kasebut “telon-telon” lan sing kapindo wayah umur 7 ulan kang biasa kasebut “piton-piton”.
Slametan sing pertama kasebut “telon-telon” amarga wayah iki calon bayi mau umure 3 ulan. Utawa ing Bahasa Indonesia artine nglakoni hal kang katelu. Slametan sing kapindo kasebut “piton-piton” amarga wayah iki calon bayi mau umure 7 ulan. Utawa ing Bahasa Indonesia artine ngelakoni hal kang kapitu.Ana ing karone ritual “neloni” lan “mitoni” iki kalakoni dening nggawe aneka jinis panganan tartemtu kang sakwise didumake ing dulur-dulure lan tangga-tanggane.
Ana jinis panganan tartemtu sing wajib ana ing wayah slametan wong meteng. Contone “jenang blowok”, yaiku jajan telesan sing digawe saka terigu sing dibungkus godhong nangka. Conto liyane “trancam”, yaiku panganan sing digawe saka cacahan utawa irisane timun, tempe goreng, kacang toro, lan sabanjure diurap utawa dicampur parutane klopo sing diparut dewe nganggo tangan, ora kanggo mesin.
Jinis panganan iki wajib ana lan kudu digawe ing karone kagiyatan slametan iki. Salah sawijine ritual “mitoni” sing wajib dilakoni lan ora nyono utawa ora ilok katinggalake yaiku “tingkeban”.
Ing wayah ritual iki, wadon sing meteng diadusi nganggo campurane banyu lan kembang kan jinise beda-beda lan cacahe 3 utawa 7. Kain kang digunaake dai kemben cacahe uga kudhu 7 lan digawe gantian wayah ritual “tingkeban” kalangsungake.
Wayah bayi kang ana ing weteng lair ing dunyo, suku Jawa uga anduweni ritual khusus kangge nyambut laire si jabang bayi mau. Lan ritual iki uga kagunaake kanggo nguwehi kasalametan dening si jabang bayi mau lan njaga si jabang bayi saka hal-hal ala kang bakal nimpa si jabang bayi mau.
Ritual iki uga kasebut istilah slametan, yaiku “brokohan”. Wayah jabang bayi lair, kaluwarga mau mulai masak-masak kanggo didumake dening dulur-dulur lan tangga-tangga sakitar. Biasane, kadung kaluwarga mau uwong kurang kacukupan, kaluwarga mau masak sak cukupe (umume sak tampah) banjur nyeluk bocah-bocah cilik supaya mangan kembulan ing omahe kaluwarga mau.
Panganan kanggo brokohan mau umume sego, urap-urap, endok, tahu kuning, lan mi. Saka teka iku, sego iku kasebut “sego brokohan”. Nanging, saiki ora kabeh masyarakat nggawe “sego brokohan” kanggo nyambut kalairane si jabang bayi mau. Ana uga masyarakat sing nggawe “jenang abang”kanggo nyambut.
Awale, akeh masyarakat sing ora marem. Anging, amarga kamajuane zaman, “jenang abang” saiki wes lumrah dadi “brokohan” nganti alasan luwih penak lan gelis nggawene kanggo nyambut si jabang bayi mau.
Wayah bayi wes tekan omah, bayi mau kudu disandhing gunting, kaca, suri, bawang, brambang, lan godhong dlingu. Masyarakat Jawa ngarani supaya diwenehi keslametan saka gangguane barang alus, supaya kerasan lan ora rewel.
Lan sabanjure, “bathur” utawa  “ari-ari” gawane bayi mau dipendhem dening bapak utawa mbah kakung utawa dulur lanang tuwa si jabang bayi mau. “Bathur” mau dipendhem, ditaburi kembang nduwure, dipageri kayu, banjur dipanjeri lampu.
“Bathur” mau ditaburi nduwure supaya arum gandhane, menawa wadon supaya ayu rupane, menawa lanang ngganteng rupane. “Bathur” mau dipageri kayu supaya ora diganggu dening barang alus. “Bathur” mau dipanjeri lampu supaya gedine bayi mau bisa manfaat kanggo lingkungan sekitare kaya dene padhange lampu kang bisa madhangi sekitare.
Wayah bayi adus, bayi mau kudhu diboboki kunir bathuke. Supaya mripate tetep sehat sampek tuwa lan digunaake kanggo ndelok hal-hal kang apik. Biasane uga, bayi diwenehi kalung utawa gelang kang wis didungani dening mbah kakunge supaya bisa kaindar saka gangguane barang alus.
Wayah bayi wis 36 dina ana ing dunyo, ana ritual kang kudhu dilakoni dening kaluwarga, yaiku “selapanan”. Wayah selapanan iki, biasane slametane geden-geden. Menawa kaluwargane iku uwong kecukupan, dianjurake mbeleh wedus lanang 1 (menawa bayine wadon) utawa wedus lanang & wadon / lanang & lanang (menawa bayine lanang).
Lan wayah bengine, kaluwarga mau ngundang tangga-tangga pengajian ing omahe. Lan ing tengah-tengahing acara, bayi digendong lan diiderake ing sekitare tamu undangan mau.
Wayah bayi diiderake mau, tamu-tamu undangan gantian ngelus sirahe si jabang bayi mau nganggo campurane banyu lan kembang 7 rupa. Sakwise dielus, banjur dicukur nganggo gunting kang wis dikum campurane banyu lan kembang mau. Tujuane yaiku supaya bayi iku bisa dadi putra/putri kang sholeh/sholehah.
BAB III
“Penutup/Dudutan”

A. Dudutan

            Adat istiadat masyarakat Jawa saktenane becik dilakoni. Amarga, isi kang kinandut ing sakjerone ritual-ritual kang kudhu dilakoni iku becik. Yaiku, duweni tujuan supaya slamet, sholeh/sholehah, migunani dening agama lan negara. Sakliyane iku kabeh, anane ritual iku, bisa nambahi kabudayan kang ana ing Indonesia sahingga bisa dadi ciri khas saka masyarakat Jawa. Mongko iku, kita dadi generasi penerus wajib ngalestareaken supaya ora ilang kegowo jaman.
           
            Nanging, metu saka iku kabeh. Kabeh gumantung saka masyarakat kang nyikapi. Masyarakat kang nyikapi ala iku amarga anane ritual adus campurane banyu lan kembang 7 rupa mau kang ora tau diterangne saka Al-Qur`an. Sahingga, akeh kang ngarani “bid`ah”. Masyarakat kang nyikapi apik, amarga paham maksud lan tujuan ritual mau, sahingga ora nutup mata saking lingkungan sakitare.

B. Saran

            Sejatine, adat istiadat suku Jawa iku kaduweni maksud lan tujuan kang becik. Iku kabeh gumantung saka pola pikire masyarakat kang nyikapi. Masyarakat nyikapi ala amarga nutup mata siji, namung ndelok salah siji sisi tanpa ndelok sisi liyane. Namung bisa ndelok ritual adus kembang tanpa mbandingake karo ritual liyane. Saktemene, umpamane masyarakat iku gelem mbukak mata lorone, masyarakat iku bakal mangerteni sejatine adat istiadat iku kaduweni maksud lan tujuan kang khusus yaiku kanggo nyukuri nikmat saka Kang Maha Kuasa. Mangka saka iku, bukaken kabeh matamu supaya ora gampang ndudutake sasuatu tanpa migatekake liyane. 



DAFTAR PUSTAKA

Semar, Pamomong. 2012. Karakter Khas Suku Jawa Dengan Tradisi Tradisinya.
(Kamis, 12 Mei 2016 ; 16:23 WIB)

Ahira, Anne. 2013. Adat Istiadat Suku Jawa Kehamilan Hingga Kelahiran
(Kamis, 12 Mei 2016 ; 16:23 WIB)

Rini, Chandra. 2010. Upacara Tingkeban (Nujuh Bulanan)
(Jum`at, 13 Mei 2016 ; 10:23 WIB)

Cak Syeh. 2013. Tradisi Tingkeban.
(Minggu, 15 Mei 2016 ; 15:07 WIB)

(Selasa, 17 Mei 2016 ; 13:20 WIB)

Mikdars68. 2015. Adat Istiadat Jawa Upacara Tingkeban (Tujuh Bulanan).
(Rabu, 18 Mei 2016 ; 09:13 WIB)





 







 





Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Laporan Kunjungan Situs Sangiran

“Laporan Kunjungan Situs Sangiran” 12. Dini Nur Azizah Kelas XI MIPA 4 SMA Negeri 1 Genteng Tahun Ajaran 2016/2017 ...